Hvor er økosystemerne? – Oplæg ved Ph.d. Benjamin Christensen

Udgivet af adminFF

Filosofisk Forening præsenterer: Hvor er økosystemerne? Ved Benjamin Christensen (Ph.d.)

Filosofisk Forening er klar med sin anden forelæsning i rækken: KEND DIN FORSKER på Afdelingen for Filosofi og Idéhistorie.

Hvis det har undgået nogens opmærksomhed, så har Filosofisk Forening startet en forelæsningsrække, der har til formål at præsentere studerende og andre interesserede for den aktuelle forskning, der gebærdes på Afdelingen for Filosofi og Idéhistorie – dette gælder selvfølgelig også afdelingens mange Ph.d.-projekter!

Derfor er Filosofisk Forening glade for at kunne præsentere Ph.d. Benjamin Christensen, der vil fortælle om sit projekt ”Identifying Social-Ecological Systems: A processual approach to the ontology and analysis of a new kind of scientific object”, samt lidt om, hvad det overhovedet indebærer at skrive et Ph.d.-projekt.

Så hvis du er nysgerrig på kontemporær øko-filosofi, eller du er nysgerrig på at lære lidt mere om, hvad et Ph.d.-stipendiat i det hele taget går ud på, så er det nu, der skal slås til!

Oplægget holdes i Richard Mortensenstuen i Studenternes Hus.
Tirsdag den 5. december 2023 kl. 18.30 – 20.30

Der vil indledningsvist være et oplæg fra Benjamin på 45 min., hvorefter der følger en diskussionstime, med 15 min. pause indlagt ind imellem.

Entré er gratis og åbent for alle.

Der vil desuden denne gang være mulighed for at købe øl og sodavand!

Abstract: Hvem kan i dag være i tvivl om, at økosystemer er vigtige? Verdens skove absorberer årligt 7.6 milliarder tons CO2, alger i havet producerer omkring halvdelen af jordens oxygen, og hele fødekæden fra de mindste udøvere af fotosyntese til menneskeligt landbrug står og falder med velfungerende økosystemer.

Men hvor er økosystemerne henne? Hvordan afgør man, hvor ét økosystem slutter og et andet begynder? Er Cerradoen en del af Regnskoven i Amazonas, når nu regnskoven producerer regn, som senere falder over savannen 100 kilometer sydpå?

Og hvad består et økosystem i det hele taget af? Har det dele? Og er det noget mere end de dele, ligesom en organisme, eller er det bare en samling ting, ligesom en bunke sand?

Vi glæder os til at se jer!